Foreldrebetaling - skole og sfo
Satsene fastsettes av skolens styre, sist endret våren 2020.
Skole:
- Avtale om betaling av skolepenger er en kontrakt mellom betaler og skole.
- Betalingsavtale leveres årlig så lenge dere har barn ved skolen.
- Satsene for hvert trinn fastsettes av skolens styre.
- Skolen er pliktig å melde fra om eventuelle endringer til betaler i god tid, senest 3 måneder før endring. Ved behov kan betaler be om fornyet avtale.
- Informasjon om foreldrebetaling og avtaleskjema sendes ut til skolens foreldregruppe med e-post i april/mai. Returfrist er normalt 14 dager etter utsending.
- Ny ved skolen? Ved manglende innlevert betalingsavtale vil det bli fakturert etter øverste sats på trinn for eldste elev.
- For eksisterende elever der det mangler innlevert avtale vil det bli fakturert etter samme sats som foregående år.
- Manglende innlevert betalingsavtale fritar ikke foresatte for betalingsplikten.
- Ved endring i økonomisk situasjon, som fører til redusert betalingsevne, må den som er ansvarlig for betalingen snarest ta kontakt med skolen på okonomi.bergen@steinerskolen.no. slik at vi sammen kan komme frem til en overkommelig løsning for begge parter.
Foreldrebetaling - skole
Alle henvendelser om foreldrebetaling rettes til skolens økonomiansvarlige pr e-post: okonomi.bergen@steinerskolen.no
Bidragssatser.
- Satser for foreldrebetaling fastsettes av skolens styre, sist endret med styrevedtak pr. februar 2020. Gjeldende satser er vist på neste side.
- En endring kan ikke innføres i løpet av et skoleår, men skal først være gjeldende fra oppstart skoleåret etter vedtatt endring.
- Søskenrabatt: Det er faste, reduserte satser for søsken. Søskenmoderasjon forutsetter at barna bor på samme adresse og at de er samlet på samme betalingsavtale.
- Steinerskolen skal være tilgjengelig for alle inntektsgrupper. Det er derfor lagt opp til et differensiert prisnivå i forhold til familiens (husstandens) samlede brutto inntekt.
- Bidragssatsene er også differensiert med ulik sats for barnetrinn, ungdomstrinn og videregående trinn, tilsvarende de kostnader som knytter seg til hvert trinn.
- Det betales for totalt 10 måneder gjennom skoleåret, fordelt på 5 ganger (august-desember) og 5 ganger vår (januar-mai), med mulighet for dem som ønsker å betale inn for hele året under ett.
Redusert bidrag
- Det innvilges ikke friplasser.
- Det kan søkes om redusert betaling etter nærmere spesifiserte kriterier.
- For å motta kriterier og søknadsskjema: Kontakt skolen på e-post okonomi.bergen@steinerskolen.no
- Det må søkes på nytt for hvert skoleår.
- Frist for å søke redusert betaling for første forfall høsten 2023 er satt til 20. juni 2022.
Utestående betaling.
- Alle elever ved skolen blir avkrevd betaling for skoleplass.
- Krav om betaling sendes uavhengig av om betalingsavtale er levert inn eller ikke.
- Ved ubetalt faktura sendes det automatisk et inkassovarsel. Ignoreres dette varselet sendes saken direkte til inkasso ved Argus Kreditt.
- Betaler plikter selv å underrette skolen om eventuelle betalingsvansker, feil fakturering etc. som gjør at en slik prosess må stoppes. Dette må skje i forkant av et evt. inkassokrav, skolen griper ikke inn i saker som har gått til inkasso!
Andre utgifter.
- Materialutgifter og de fleste obligatoriske turer er inkludert i betalingssatsene.
- Elev/foresatte må betale for enkelte ordlister, noen få lærebøker, kalkulator og passer samt skrive- og tegnesaker til den ordinære undervisningen.
- Det er beregnet en egenandel på kr 3000,- for klassetur i 3. videregående, utover dette dekker skolen selve reisen.
Økonomisk kontrakt.
- Dokumentet «1.3 Avtale om betaling av skoleplass» gjelder som økonomisk kontrakt med skolen.
- I punkt 2.0.. det ført opp de satser og bidragskoder som er fastsatt av skolens styre pr februar 2020.
- Finn rett sats og bidragskode for deres barn (eldste barn) i skjema 1.1. og før dette opp på rett plass i kontrakten (1.3. Avtale om betaling av skoleplass).
- Ferdig utfylt avtale om skolebetaling signeres og returneres til skolekontoret, senest innen oppgitt frist.
- Alle betalingsopplysninger behandles konfidensielt ved skolen.
Utfylling og innlevering av betalingsavtale.
- Ferdig utfylt betalingsavtale leveres til SKOLEKONTORET innen oppgitt frist.
- Leveres direkte til skolekontoret. IKKE til klasselærer eller andre medarbeidere ved skolen.
- Alternativ levering: I postkasse utenfor inngangsdøren til lærerværelset/administrasjon/skolekontor eller via e-post til okonomi.bergen@steinerskolen.no.
- Det er viktig med god LESBARHET på innlevert betalingsavtale.
Ikke innlevert betalingsavtale:
- Ved manglende innlevert betalingsavtale innen oppgitt frist vil det bli fakturert tilsvarende den satsen familien betaler inneværende år, dog med justering for antall søsken og eldste elevs trinn.
- For førstegangs betalere vil det ved manglende innlevert betalingsavtale sendes ut faktura med øverste sats for eldste elevs trinn.
- Faktura sendes til den foresatte som ble ført som 1. foresatt ved søknad om skoleplass.
- GRUNNSKOLEN: For å unngå krav om betaling fra august 2022 må skolekontoret motta oppsigelse/frasigelse av skoleplass senest 30. juni 2022.
- VIDEREGÅENDE: Elever som har mottatt tilbud om plass faktureres etter samme rutine som grunnskolen. VIKTIG: Skal ikke mottatt plass på videregående trinn benyttes, må skolen få beskjed om dette senest 15. juli for å rekke å ta betalingskrav ut fra faktureringslisten for første termin høsten 2022.
Oppsigelse av skoleplass.
- Oppsigelsesfrist for skoleplass er en - 1 – måned og gjelder fra den 1. i påfølgende måned.(Eksempel: Sies en plass opp i begynnelsen av oktober betales det for oktober og november)
- Oppsigelse skal være skriftlig, datert, signert, og den skal inneholde dato for skolebytte samt opplysninger om ny skole.
- Oppsigelse skal leveres skriftlig til skolekontoret, enten direkte, pr. brev eller e-post til bergen@steinerskolen.no. Oppsigelse levert muntlig eller til andre enn skolekontoret behandles ikke.
LUKK
Foreldrebetaling, skole - satser
Husstandens samlede brutto inntekt indikerer hvilken sats husstanden betaler etter.
Sats for første barn/husstandens eldste barn ved skolen:
Brutto årsintekt under 400 000:
Barnetrinn: 1 440,-
Ungdomstrinn: 1 640,-
Videregående: 1 740,-
Brutto årsintekt 400 - 600 000:
Barnetrinn: 1 740,-
Ungdomstrinn: 1 950,-
Videregående: 2 050,-
Brutto årsintekt 600 - 800 000:
Barnetrinn: 2 050,-
Ungdomstrinn: 2 260,-
Videregående: 2 360,-
Brutto årsintekt over 800 000:
Barnetrinn: 2 360,-
Ungdomstrinn: 2 560,-
Videregående: 2 670,-
Søskensatser ved flere barn:2. barn: 620,-
3. barn: 410,-
Fra 4. barn: gratis
LUKK
SFO:
Betingelser for plass på Fritidshjemmet:
Betaling
- Alle kostnader faktureres månedlig igjennom 10 mnd, med 5 betalingsmåneder om høsten (august-desember) og 5 betalingsmåneder om våren (januar-juni).
- Unntak: SFO i skolens ferier, som det søkes til separat og som faktureres etter nærmere avtale.
- Det tilbys ikke søskenmoderasjon eller annen type kostnadsreduksjon i SFO.
- Fakturering skjer via avtalegiro og beløpet trekkes i din nettbank.
- Man må selv huske å stoppe fast månedlig trekk for de to betalingsfrie månedene om sommeren, med mindre annet er avtalt.
Kontrakt
- Foresatte inngår kontrakt med skolen og SFO.
- Betalingen av skolebidrag og SFO sees i sammenheng, på den måten at plass på SFO forutsetter at evt. tidligere ubetalte regninger er oppgjort eller at det er inngått en forpliktende nedbetalingsavtale. Varslingstid for tap av plass på SFO: 1 uke.
Oppsigelse/endring av plass
- Plass på SFO beholdes ut 4.klasse, eller til den sies opp.
- Antall dager kan endres i løpet av året, men senest 28.februar.
- Det er 1 måneds oppsigelsestid frem til og med 28.februar.
- Etter 28.februar gjelder oppsigelsestiden ut skoleåret, med mai som siste betalingsmåned.
Endring ved nytt skoleår
- Frist for endring i eksisterende avtale er 31.mai, med virkning fra skolestart i august.
Utfylling av skjema
- Det er viktig å fylle ut personnummer (11 siffer) til den av foreldrene som settes som betaler.
- Dette fordi vårt regnskapsbyrå innberetter beløpet direkte til ligningskontoret, (rett til foreldrefradrag).
Skoleskyss
- For barn med tilrettelagt skoleskyss (drosje): Man har etter skyssreglene kun rett på skyss med drosje i forbindelse med levering og henting til den daglige skolestart- og slutt.
- I ferier der skolen er stengt/fritidshjemmet åpent vil det ikke bli tilbudt skyss med drosje.
- Se for øvrig mer informasjon om skoleskyss her: www.skyss.no/Verdt-a-vite/skoleskyss/
Morgenplass
- Morgenplass er ikke inkludert i ordinær plass.
- Dersom ditt barn har behov for SFO om morgenen før skolen starter, må det krysses av for dette. Morgenplass tilbys for 5 dager i uken og koster kr 300,- ekstra pr måned, gjennom 10 mnd.
- MERK: Morgen-SFO kan kun søkes i kombinasjon med ordinær SFO, hel eller redusert plass.
SFO i skolens ferier
- Ordinær SFO følger skoleruten og er stengt når skolen er stengt.
SFO i skolens ferier er ikke inkludert i ordinær plass og det må søkes om ferieplass i eget skjema.- MERK: Ferie-SFO kan kun søkes i kombinasjon med ordinær SFO, hel eller redusert plass.
Det kan søkes heldagsplass i følgende ferier:
- Sommerferie (ut juni og før skolestart i august)
- Høstferie.
- Vinterferie.
- SFO er stengt i juli, mellom jul og nyttår og i påskeuken.
- Før høst- og vinterferie sendes det ut eget skjema, til elever med ordinær plass, for søknad om enkeltdager i de respektive feriene.
- Enkle dager/ekstra dag koster kr 250.- pr dag. Heldagsplass i ferier gjelder fra 07:30 til 16:30.
- Avtalt antall dager er bindene og faktureres ekstra i den påfølgende måned tilbudet er benyttet. I slike sammenhenger må man huske å øke trekkbeløpet nettbanken.
Har du spørsmål angående fritidshjemmet kan du kontakte leder på tlf.: 95 88 04 28 eller epost: sfo.bergen@steinerskolen.no
Med vennlig hilsen
Turid Bjørgo Johnsen
Leder på Fritidshjemmet, Rudolf Steinerskolen i Bergen
LUKK
Foreldrebetaling, SFO - satser
Full plass, 5 dager pr uke: 2 375,-
Delt plass, 3 dager pr uke: 1 545,-
Morgen-SFO: 300,-
- Alle priser er oppgitt pr måned.
- Heldags-SFO i skolens ferier koster 250,- pr dag.
- Morgen-SFO og heldags-SFO i skolens ferier kan kun benyttes i kombinasjon med ordinær plass.
- Fra høsten 2022 er det 12 timer gratis SFO for elever i 1. klasse. Mer informasjon om dette får dere i skriv fra SFO ved påmelding.